Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet? - 2. rész - 2014.05.21 |
Megosztom: Írjon nekünk: |
Múlt heti posztomban azt javasoltam, hogy a hatékony beszerzést 4 dimenzió mentén építsük fel:
• Stratégia és célok
• Szervezet és működésmód
• A beszerzők kompetenciái és motiválásuk
• Teljesítménymérés
Lássuk, hogy miért, és hogyan?
A beszerzés stratégiájának és céljainak
illeszkedni kell az adott vállalat stratégiájához és céljaihoz. Fontos eldönteni, mi a beszerzés jövőképe és az abból levezethető stratégiája. A jövőkép - jól működő beszerzés esetében - mindenképpen a „lehető legnagyobb hozzájárulás és részvétel a vállalat értékteremtésében" gondolat mentén definiálható. Ehhez a stratégiát - az odavezető utat - rövid és középtávon is érdemes kialakítani, s a vállalat stratégiájához kell illeszteni. Például, ha adott évben vagy években egy „zászlóshajó" termék vagy szolgáltatás jelenti a vállalat legnagyobb bevételi, illetve eredménytermelő potenciálját, akkor a beszerzésnek e termék vagy szolgáltatás alkotóelemeit és folyamatait kell támogatni. Ez nem jelenti feltétlenül, hogy itt kell a legnagyobb megtakarítást elérni, mivel a termék vagy szolgáltatás esetében az ellátás gyorsasága és biztonsága adott esetben nagyobb érték tud lenni, mint akár 5-10%-kal alacsonyabb árak.
A szervezet és a működésmód
az egyik eszköz a hatékony beszerzés megvalósításához. A vállalatok - tradicionálisan - teljesen decentralizált beszerzéssel kezdenek működni. Ma is van még ilyen. Így azonban „sok bába közt elvész a gyerek", azaz soha nem lehet világos képet kapni arról, mire és mennyit költ a vállalat. Dönteni kell abban, hogy látni akarja-e a vezetés egy helyen - egy felelősségben - a vállalat vagy vállalatcsoport teljes beszerzési tevékenységét. Ekkor már alapvetően centralizált beszerzésről beszélünk, és ott van rá leginkább szükség, ahol a piac csak nagyon kis profitmarginon való működést tesz lehetővé. Hiába azonban egy ilyen „óhaj", ha a vállalat vagy vállalatcsoport - különböző okokból - még nem „érett" a teljes centralizálásra, vagy még van azért „elég" profit. Az utóbbi évtizedben gyakori a két modell vegyes alkalmazása, az úgynevezett központ által irányított - center led - beszerzési működési modell. Ez a modell igyekszik a decentralizált és centralizált modellek előnyeit egyesíteni, azaz az egyes részlegek, vállalatcsoport tagok viszonylagos önállósága mellett a központ által meghatározott módon definiálni a beszerzések végrehajtásának keretrendszerét, és e szerint működtetni a beszerzéseket.
A beszerzők kompetenciái és motiválásuk
kritikus sikertényező a jól működő beszerzéshez. Ma a best performer beszerzési szervezeteknél szétválasztották a stratégiai és az operatív beszerzési feladatokat. A stratégiai beszerzők esetében egészen más kompetenciákra van szükség, mint az operatív beszerzőknél. Míg előbbieknél a jó „sakkjátékos", a stratéga, a divergens gondolkodás, a kiemelkedő elemző képesség, addig utóbbinál az ügyfélközpontúság, a monotonitást tűrő képesség és a türelem az a néhány kompetencia, amelyet említenék. Ezek a képességek mérhetők és fejleszthetők is. A motivációs eszközöket is a kompetenciákhoz kell illeszteni. A jó teljesítményt nem csak anyagi eszközökkel lehet elérni. Sokszor egy-egy jó beszélgetés, az állandó és pontos - adott, konkrét esethez köthető - visszacsatolás ezerszer többet ér, mint egy fizetésemelés vagy a bónusz megnövelése.
A teljesítménymérés
elengedhetetlen a kimagasló teljesítmény eléréséhez. Célszerű a Balanced Scorecard (BSC) módszertan alkalmazása. Manapság kezd elterjedni a BSC-re épülő, ahhoz képest egy további aspektust is figyelembe vevő Teljesítmény Prizma (Performance Prism) megközelítés is. A teljesítmény mérése során célszerű végiggondolni, hogy a beszerzési szervezeten belüli teljesítményre vonatkozó információ igény mellett a szervezeten kívüli információ igényeket mi módon, milyen gyakorisággal szeretnénk biztosítani. A vállalat gazdasági vezetőjét inkább a BSC pénzügyi mutatói, míg a kiszolgált belső ügyfeleket a folyamati mutatók fogják a leginkább érdekelni.
Látható, hogy az igazán jó - a vállalat értékteremtő képességét támogató - beszerzés 4 alapvető dimenzióra épülő működésmódjának felépítéséhez és működtetéséhez számos részlet és megfontolás kidolgozása és végigvitele szükséges. Ez a folyamat kitartó és következetes munkát igényel - de az eredmény nem marad el.
(IFUA Horváth & Partners, senior expert)
Kapcsolódó bejegyzések:
Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet?
Az ipari beszerzés nem könyvkereskedelem
Városfejlesztő Mercedes
Címkék: , beszerzés, stratégia, vállalati értékteremtés
« vissza
Goszták Árpád
tovább » |
Stancsics Nóra
tovább » |
Werle Zoltán
tovább » |
Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.
autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)