Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet? - 2014.05.14

Megosztom:
Írjon nekünk:  

Rólunk, beszerzőkről sokaknak az a képe, hogy ők azok a „népek", akik mindenfajta teketóriázás nélkül így indítanak egy ártárgyalást: „Mennyit enged a feléből?"

Tényleg erről szól a mai korszerű beszerzés? Nézzük csak...

Amikor - úgy 15-20 éve - Magyarországon arról beszélt valaki, hogy a beszerzés által megtakarított minden cent, dollár, márka, forint, azonnali EBIT-hatást jelent, akkor mindez inkább a külföldi tulajdonlású cégekben talált értő fülekre. Sokan nem is foglalkoztak azzal, mi a különbség vásárlás és beszerzés között. Ekkor még - a hőskorban - a céges kocsival „futkározó" anyagbeszerzők jelentették sok vállalatnál a beszerzést, vagy inkább a vásárlást. Aztán erősödött a verseny, helyt kellett állni. Ehhez pedig vállalati stratégiák születtek - majd beszerzési stratégiák.

Mit vártak el a beszerzéstől?  Először is, hogy legyen!  Külön szervezetben - funkcionálisan centralizáltan -, a vállalati stratégiához illeszkedő beszerzési stratégiával, megfelelően képzett munkatársakkal és vezetővel, teljesítményének mérésével és belső ügyfeleinek elégedettségével is rendelkezzen.

Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lett?

Ma már sok vállalat felismerte, hogy azon 1 ok, ami alapvetően a megtakarítás, nagyon kevés egy jól működő beszerzési funkció megítéléséhez. Mi több, a megtakarítás mértéke a beszerzési szervezet képességeitől függően jelentősen változó.  Akik mindezt felismerték - és tettek is érte - sokkal sikeresebbek voltak akár a 2008-as válság előtt, alatt és ma is. 

A megtakarítás tehát csupán egy elem a beszerzés fontosságát illetően - és talán meglepő, de egy vállalat életében nem is mindig a legfontosabb.

A legfontosabb 1 ok, ami a beszerzést a vállalat számára fontossá teszi, a beszerzés hozzájárulása a vállalati értékteremtéshez. 

De hogyan lehet ide eljutni? Ehhez 4 dimenzió mentén célszerű a beszerzést felépíteni: 

(Kattintásra nagyobb méretben megnyílik az ábra.)

Az ily módon, professzionálisan felépített beszerzés teljesíteni fogja azt az 1 fő okot, ami ezt a funkciót fontossá teszi egy vállat életében: hozzájárulását a vállalati értékteremtéshez!

Arról, hogy mit is jelent ez a 4 dimenzió, és miért olyan fontosak, a jövő szerdán megjelenő posztomban írok.

Werle Zoltán
(IFUA Horváth & Partners, senior expert)

Kapcsolódó bejegyzések:
Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet? - 2. rész
Az ipari beszerzés nem könyvkereskedelem

Címkék: beszerzés, stratégia, vállalati értékteremtés

« vissza

 RSS Bejegyzések
  Gazdag Ferenc

tovább »
  Korcsmáros István

tovább »
  Vida Gábor

tovább »

További szerzők »

Mindennapi vezetés – egy blog arról, ami szakmai szót érdemel

Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.

Címkék:

autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)