Tényleg a beszerzés a jó példa a túlbonyolításra? - 2015.03.25

Megosztom:
Írjon nekünk:  

Legutóbbi posztjában Goszták Árpád, a Siemens Zrt. Késmárk utcai telephelyének gazdasági igazgatója a beszerzést említi példaként olyan területre, ahol könnyű túlbonyolítani a szervezetet, s ezáltal felemészteni a „tárgyalási eredményt", vagyis a megtakarítást. Ez a poszt késztetett arra, hogy „tollat" ragadjak. 


A beszerzéstől hagyományosan megtakarítást várnak el. Nos, amelyik beszerzés csak ezzel foglalkozik, az nem beszerzést, hanem vásárlást végez. A mai korszerű „best in class" beszerzés ennél sokkal nagyobb működési területen rendelkezik kompetenciával, és végez értékteremtő tevékenységet - persze, csak akkor, ha ezt engedik is neki. Az, hogy engedik-e a beszerzést „kibontakozni", az nagyon sok esetben az adott vállalat CFO-jától is függ. Szoktuk mi, beszerzők azt az alapvető példát hozni, miszerint minden megtakarított forint, euró vagy dollár azonnali eredményhatást jelent. Ez azonban csak az első lépés ahhoz, hogy a beszerzést a vállalati értékteremtés, illetve értéklánc - a Value Chain - fontos részének tekintsék. Ilyenkor sikerül általában felismertetni a felső vezetéssel, hogy ezek a beszerzők nem csak túlbonyolítják a dolgokat, hanem bizony hasznosak is tudnak lenni. Ezután már a beszerzést vezető felelőssége, hogy elismerést és figyelmet tudjon elérni a vállalaton belül azzal, hogy túlmutatva az egyszerű megtakarításra törekvésen - ami mindig is első helyen lesz a felső vezetés szemében -, további értékteremtő folyamatok aktív részese legyen. Ez igazi együttműködést jelent a vállalat többi szervezetével és funkcionális egységével, mivel adott esetben sokkal nagyobb értéket teremt a vállalat számára, hogy az anyag, eszköz vagy szolgáltatás mielőbb rendelkezésre áll, mint hogy mondjuk 10%-kal olcsóbb legyen az a valami.

Sajnos, számos olyan példát is lehetne hozni, amikor a beszerzés által megindított beszerzett anyag-, eszköz-racionalizálás a belső ügyfél ellenállása vagy érdektelensége miatt hiúsul meg. Ilyenkor nem arról beszélünk, hogy a sok beszerző mekkora terhet - értsd költséget - jelent a vállalat számára, hanem éppen fordítva, nem engedik a beszerzésnek, hogy belső együttműködéssel tudjon megtakarítást elérni.

Beszélgettem olyan európai nagyvállalati beszerzési vezetővel, aki elmondta, neki csupán egyetlen bónusz-célja van: a belső ügyfél elégedettség. Ezzel a beszerzés abban tud a belső ügyfelének segítségére lenni, hogy egyfajta segítőként a bevétel, illetve eredménytermelő képességben érjenek el jobb eredményt közösen. Érthető, hogy ekkor elégedett is lesz a beszerzés belső ügyfele.

Végezetül pedig szeretnék egy „tévhitet" is eloszlatni. A jó beszerzés nem költségtényező, hanem profitcentrum. Ezt jellemzően a beszerzés által elért megtakarítás és a beszerzési funkció teljes költségének hányadosaként értelmezzük. Az, hogy mit tekintünk megtakarításnak, természetesen sok-sok újabb vita forrása lehet.

Werle Zoltán
(IFUA Horváth & Partners, vezető tanácsadó)



Megkértük Goszták Árpádot, hogy válaszoljon Werle Zoltán észrevételeire. Íme:


Borotvaélen táncolunk

Werle Zoltán beszerzést érintő megállapításaival és véleményével nehéz vitatkoznom, egyrészt mert többségében egyetértek vele, másrészt mert nem „szakterületem" a beszerzés. Más területről is hozhatunk példát a túlbonyolításra, ez természetesen nem kérdőjelezi meg a terület értékteremtő létjogosultságát. Ezért szeretném a véleményét inkább egy kicsit lean tükörbe helyezni.
Az én tapasztalatom szerint a legsikeresebb lean vállalatoknál többségben vannak a single vagy dual source beszerzési stratégiák az „A" és „B" termékkörökre. Ez megerősíti azt a megállapítását, hogy a Value Chain-re koncentrálás nem egyenlő a vásárlással. Ezek a cégek a megtakarítást - de én inkább értéknövelésnek hívnám - nem a folyamatos szállítói versenyeztetéstől és váltástól, hanem a partneri együttműködéstől várják.
Egy másik észrevételem a belső vevő által értéknek tekintett folyamatokra vonatkozik, azaz „hagyja-e a CFO kibontakozni a beszerzést?" Sokszor tapasztalom több területről is, hogy ők jót akarnak tenni, értéket, megtakarítást tudnának elérni, ha hagynák őket - igaz, ezt mások folyamatai, szervezete megváltoztatásával és sok esetben másoktól igényelt erőforrásokkal, áldozatokkal valósítanák meg. (Én ezt virtuális job rotationnak is hívom: mindenki sokkal jobban tudja, mit kéne csinálnia a másiknak.) Ez mindig nagyon kényes terület, nem lehet általánosságban igazságot tenni. Ha az előrehaladás gátja a „belső ügyfél ellenállása vagy érdektelensége", akkor ezt egy CFO-nak látnia kell. Ha a baj inkább az, hogy a terv nem a folyamatok kellő ismeretén és a valós vevői igényeken alapul, akkor azt is fel kell ismerni - és a megfelelő módon visszacsatolni.
De ha belső ügyeinkkel foglalkozunk rendszeresen, akkor már nem értéket termelünk, hanem  mi is az overprocessing részesei vagyunk... Pont ezért ez a kedvenc veszteségem: borotvaélen táncolunk az értékteremtés és a túlbonyolítás között.

Goszták Árpád
(Siemens Zrt., a Késmárk utcai telephely gazdasági igazgatója) 

 

 

Szerzők:

Goszták Árpád
(Siemens Zrt., Késmárk utcai telephely gazdasági igazgatója)

Werle Zoltán
(IFUA Horváth & Partners, senior expert)

Kapcsolódó bejegyzések:
Overprocessing - a CFO vesztesége
Mitől lesz egy megoldás „lean”? És mi köze ennek a controllinghoz?
Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet? - 2. rész
Tényleg csak 1 ok van, amiért a beszerzés fontos lehet?

Címkék: beszerzés, lean, overprocessing

« vissza

 RSS Bejegyzések
  Besenyő János, Dr., ezredes

tovább »
  Bitó János

tovább »
  Horváth Gergő

tovább »

További szerzők »

Mindennapi vezetés – egy blog arról, ami szakmai szót érdemel

Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.

Címkék:

autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)