Az Emirates járatnyitásának előnyei és kérdőjelei - 2014.10.22 |
Megosztom: Írjon nekünk: |
Hétfőn (2014.
október 27-én) száll le az Emirates légitársaság első menetrend szerinti járata
Budapesten. Ezzel a világ egyik vezető légitársasága jelenik meg nálunk. Nézzük
meg, milyen hatásai lehetnek!
Repülőtér
A
budapesti repülőtéren újra lesz napi szélestörzsű járat, 2012 tavasza után.
Interkontinentális járatok eddig is voltak (pl. Kairó, Doha), de ezeket
rendszeresen kisebb gépekkel repülték a légitársaságok. A repülőtér
utasforgalma a Malév-csőd utáni visszaesést követően idén jó eséllyel megdönti
a 2011-es rekordév forgalmát. Ez persze a repülőtér számára nem csak hosszabb
sorokat jelent az utasbiztonsági ellenőrzésnél, hanem nagyobb árbevételt. S
ahogy mondani szokták: a budapesti repülőtér felkerült egy igen fontos
térképre. Nem biztos, hogy van kapcsolat, de a kanadai Air Transat nemrég
jelentette be, hogy Torontó/Montreal felől jövőre heti járatokat indít, azaz
újra lesz közvetlen járat Észak-Amerikába. S talán lesz még más új légitársaság
is.
Cargo
Az
utasszállító repülőgépek hasában mind a mai napig több teherárut szállítanak,
mint a dedikált teherszállító gépeken. Így az Emirates széles törzsű gépének
megjelenésével a budapesti légi teheráru-szállítási piac is újabb szereplővel
bővül, ami egy pici lökést adhat a parkolópályán lévő reptéri cargo beruházás
számára, s persze több lehetőséget azon vállalatok számára, amelyek légi úton
kapják meg, vagy küldik el anyagaikat, áruikat.
Emirates
utasok
Már több
éve repül ugyan Budapestre a Qatar, az Emirates belépésével azonban még több
várost lehet egy átszállással elérni Budapestről, ami elsősorban a Távol-Kelet
és Ausztrália felé utazók számára jó hír. Azok is jól járnak, akik a
Közel-Keletre repülnek rendszeresen (köztük én is, és a térségben dolgozó többi
ifuás tanácsadó is). Ausztráliába különösen kedvező módon lehet most eljutni,
hiszen az ország nemzeti légitársaságával, a Qantassal az Emirates szoros
együttműködésben áll. S hogy ne csak a csatlakozásoknak lehessen örülni: a fedélzeten
igen impozáns kiszolgálásban lehet része az utasoknak, s mindezt egy
szélestörzsű gép tágas fedélzetén.
Más
légitársasággal utazók
Várhatóan
nem csak az Emirates-szel utazók nyernek az új fuvarozó belépésével: a többi
légitársaság, például a Qatar, a konkurencia járatnyitását s a kapcsolódó
promóciót markáns árkedvezményekkel próbálja ellensúlyozni. Így igen érdekes
árverseny alakult ki, ami a téli időszakban Ázsiába utazók számára lehet
kedvező. Kérdéses, hogy az árverseny meddig marad fenn...
S ez
fenntartható?
Érdekes
kérdés, hogy a megjelent nagygépet mennyire tudja az Emirates megtölteni, s ez
milyen hatással lesz a többi légitársaságra. Az Ázsia / Ausztrália irányba
indulók többsége eddig Qatar, Turkish, Finnair vagy Aeroflot járatokkal indult
el (mikor melyik volt kedvezőbb). Erre a piacra lép be egy új szereplő egy
szélestörzsű géppel, s igen erős háttérrel. Több légitársaság elsősorban a
prémium utaskabin töltöttségét figyeli (értsd: business, first), s az alapján
dönt egy járatról. Kérdés, hogy melyik szereplő milyen taktikát fog folytatni:
- előremenekül: pl. a Qatarnak megér-e a több budapesti utas, elsősorban több prémium utas egy szélestörzsű gépet, ahol utóbbiak a jelenleginél jobb körülmények között utazhatnának, így véve fel a versenyt az egyik nagy riválissal;
- csökkenti a járatok számát: pl. a Turkish kivesz-e a napi három járatából egyet - legalábbis bizonyos napokon;
- fenntartja a frekvenciákat, s utaslétszámhoz igazítja a kapacitást, ahogy teszi ezt pl. az Aeroflot: hol szélestörzsű géppel érkezett, hol a nagynak nem mondható Sukhoj Superjettel, de leginkább az Airbus 320-asok voltak a jellemzőek;
- egy váratlan húzással (és természetesen a szükséges hatósági jóváhagyással) a budapesti járatot ugródeszkának használja távolabbi városokba (pl. a Qatar vagy az Emirates Észak-Amerika felé). De ez leginkább csak elméleti lehetőség...
Hogy mely
légitársaság melyik irányt választja, arra várhatóan február környékén lehet
választ adni.
(IFUA Horváth & Partners, vezető tanácsadó)
Kapcsolódó bejegyzések:
Légből kapott
A Malév leállás közvetett hatásai
Címkék: Emirates, légitársaság
« vissza
Fekete Márk
tovább » |
Horváth Gergő
tovább » |
Vrannai Katalin
tovább » |
Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.
autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)