Customer Education, azaz megéri képezni az ügyfeleinket - 2014.06.25 |
Megosztom: Írjon nekünk: |
A bankok, pénzintézetek
számára növekedési lehetőséget teremtene, ha a kis- és középvállalatok (kkv-k)
mind nagyobb arányban tudatosan használnák a pénzügyi instrumentumok széles körét.
Ugyanakkor a kkv-k - amelyek sok elemző
szerint a fenntartható gazdasági növekedés motorjai lehetnek -, éppen ezektől a
pénzügyi termékektől kaphatnak lendületet. Így a cél közös.
Ennek elérését segítené,
ha a hazai bankok is felismernék, hogy az ügyfelek „oktatása" (és nem
kioktatása!) saját érdekük. Nyugaton, sőt egyes feltörekvő régiókban is a „customer education" már nem új fogalom:
fő gondolata az, hogy a banknak/más szolgáltatónak meg kell ismertetnie a
szolgáltatásait az ügyfeleivel oly módon, hogy azokat tudatosan, a célnak
megfelelően vegyék igénybe. Ehhez a bankok átfogó program keretében például különböző
pénzügyi képzéseket indítanak, fórumokat, ügyféltalálkozókat, konferenciákat
szerveznek célzottan ennek az ügyfélkörnek. Van példa arra is, hogy konkrét
eszközöket is ingyenesen az ügyfelek rendelkezésére bocsátanak például az
üzleti terv összeállításához, vagy egyszerűsített eredmény-kimutatást és
mérleget készítenek automatizáltan az ügyfél számára a banki tranzakciók
alapján. Emellett az ügyfelek közötti információáramlást elősegítheti a
bank/szolgáltató például azzal, ha blogot indít, sikeres vállalkozásokat mutat
be a honlapján, így az ügyfélkörét közösséggé szervezve a jó gyakorlatok
átadásának teremt lehetőséget.
Egy bank számára már
önmagában az csökkenti a kockázatot, ha olyan ügyfélkört épít, amely tudatosan
menedzseli vállalkozását, tudatosan veszi igénybe a pénzügyi instrumentumokat.
Emellett hosszútávon stabilizálja a vállalkozás működését, lehetőséget teremt a
növekedésre. Ezáltal a bank növekvő eredményességű ügyfeleket szerez/fejleszt
magának úgy, hogy az ügyfél által addig nem ismert, komplex termékeket is
értékesíteni tud. Nem mellesleg pedig, amennyiben a szigorú, „kizsákmányoló"
bank szerepe helyett a támogató, képző, tanácsadói imázst tudja erősíteni,
azzal az ügyfelek lojalitását is növeli, csökkentve ezzel az elvándorlás
valószínűségét (ezt a hipotézist több elemzés is alátámasztja ld. pl. itt » ).
Itthon egyelőre elvétve
jelenik meg a fenti szemlélet, sokszor kimerül abban, hogy a bankok pályázati
tanácsadást nyújtanak, vagy megszerveznek évente 1-1 konferenciát. Sőt akár
visszalépésként is értékelhető például az, hogy a hitelbírálathoz már sokszor
üzleti tervet sem kérnek be, mondván, ezek annyira esetlegesek, hogy nem lehet
belőlük érdemi információt leszűrni - így még ez a külső kényszer is elvész
arra, hogy a vállalkozás konkrét struktúra mentén áttekintse a következő évek
teljesítményét.
Persze egy többezres kkv
ügyfélkör számára a fent említett technikák, szolgáltatások mindegyikének
kivitelezése nehézkes lehet: több ezer fős konferenciákat, képzéseket természetesen
egyik bank sem engedhet meg magának. Ugyanez célzott kiválasztással, azokra a
vállalkozásokra fókuszálva, amelyekben a bank számára érdemi jövőbeli potenciál rejlik, már sokkal
kivitelezhetőbb. (Ebben például a bankok által egyébként is használt
ügyfélérték-számítási modellek segíthetnek). A teljes kkv ügyfélkör számára
pedig a már említett informatikai megoldások (üzleti tervezési mini
alkalmazások) tudnak lehetőséget biztosítani a pénzügyi tudatosság növelésére.
Mindez hozzájárulhat ahhoz, hogy a legnagyobb munkaadói kör (a foglalkoztatottak több mint 70 százaléka kkv-knál dolgozik ») érdemi növekedési pályát tűzzön ki maga elé.
Solti Gábor(IFUA Horváth & Partners, vezető tanácsadó)
Kapcsolódó bejegyzések:
Gamification, vagyis az ismeretátadás játékosítása
Címkék: kkv, bank, képzés
« vissza
Ábrahám Zsolt
tovább » |
Bagoly Boglárka
tovább » |
Besenyő János, Dr., ezredes
tovább » |
Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.
autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)