E-kereskedelem: miért fontos, és hogyan lépjünk az online piacra? - 2014.05.07

Megosztom:
Írjon nekünk:  

A digitális média korában kezd elavulni az a mondás, miszerint „a marketing költség fele kidobott pénz, csak nem tudjuk, hogy melyik fele". Azok a cégek ugyanis, amelyek az e-kereskedelemben aktívak, és tudatosan használják a digitális média eszközeit, a korábban szokásosnál sokkal pontosabban ismerik a fogyasztóikat és azok viselkedését, s ezért nagy valószínűséggel sokkal hatékonyabban költik el a marketing büdzséjüket is. A hatékonyság annak köszönhető, hogy képesek olyan ajánlatot tárni vásárlóik elé, amely adott időszakban tényleg foglalkoztatja őket. Ezek az ajánlatok vásárlói szegmensenként eltérőek, sőt akár teljesen személyre szabottak is lehetnek. Ha például az Extreme Digital honlapján barangolunk tableteket nézegetve, akkor egy későbbi látogatásunk alkalmával hamar szembetalálkozhatunk egy-két kiemelkedő tablet ajánlattal és azok kiegészítőivel.

Az online kereskedelemnek ma már érezhető és egyre növekvő súlya van a kiskereskedelemben. Míg a teljes kiskereskedelmi forgalom az elmúlt években csak kismértékben vagy egyáltalán nem növekedett, addig az e-business forgalma exponenciálisan fejlődött. Ma Magyarországon a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,5-3%-át is kiteszi, ami 200 milliárd forint körüli összegével (forrás: E-net 2013) egyáltalán nem elhanyagolható. Ugyanakkor tőlünk nyugatabbra ez az arány már 8-10% körül mozog, vagyis a tendencia egyértelmű.

Mindezek okán egyre több kiskereskedelmi vállalkozás lép ki az online piacra is, ez azonban nem olyan egyszerű, mint sokan gondolják. Önmagában attól, hogy létrehozunk egy webshopot, még nem várhatunk csodát.

Érdemes szakember segítségével végiggondolni, mibe is vágunk bele. Íme néhány fontos kérdés, amelyet fel kell tennünk magunknak:

  1. Milyen vásárlói szegmenst célzunk meg az e-kereskedelem bevezetésével?
  2. Milyen termékekre terjesztjük ki az online értékesítést, és azokat milyen áron kínáljuk?
  3. Az ország mely területére kínálunk kiszállítást?
  4. Milyen logisztikai megoldással juttatjuk el az online megrendelt termékeket a fogyasztóhoz?
  5. Hol és milyen szolgáltatással rendelkező felvevő pontokat létesítünk?
  6. Hogyan és milyen fizetési lehetőségeket kínálunk?

Sőt, érdemes megvalósíthatósági tanulmányt is készíteni, amelyben felmérjük a piaci lehetőségeinket, a beruházás költségeit, a finanszírozási szükségletet, a megtérülési időt, stb.

A hagyományos, bolti kiskereskedelem mellett az online csatornákon való értékesítés megnöveli a vásárlóink elérésének, hatékony megszólításának a lehetőségét. Ám ez a többcsatornás (multichannel) értékesítés akkor igazán hatékony, ha az egyes csatornákat egymással összehangolva, és értékesítési stratégiánk átgondolt eszközeiként működtetjük (omnichannel). Ha erre nem figyelünk eléggé, szembetalálkozhatunk a kannibalizáció jelenségével, vagyis azzal, hogy a különböző csatornáink szinte felfalják egymást, azaz a már meglévő vevőink vásárolnak továbbra is, csak épp más értékesítési csatornán keresztül.

Az omnichannel kereskedelmi modell használatával a csatornáinkat integráltan kezeljük úgy, hogy közben a fókuszban mindvégig a vásárlói élményt tartjuk.

Az online piacra lépés tehát nemcsak a fejlődés érdekében, hanem azért is fontos, nehogy lemaradjunk. Mert aki kimarad, az lemarad a vásárlókért folytatott harcban... De bent maradni, illetve belépni csak szakszerűen érdemes.

Horváth Botond
(IFUA Horváth & Partners, vezető tanácsadó)

Kapcsolódó bejegyzések:
A netboltok minőségi szolgáltatókra várnak

Címkék: e-kereskedelem, multichannel értékesítés , omnichannel

« vissza

 RSS Bejegyzések
  Mezei Szabolcs

tovább »
  Mountfield, Andrew

tovább »
  Radó István

tovább »

További szerzők »

Mindennapi vezetés – egy blog arról, ami szakmai szót érdemel

Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.

Címkék:

autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)