A Cirque du Soleil sikertörténete a Kék Óceán Stratégia etalonja - 2012.05.21

Megosztom:
Írjon nekünk:  

Nem csupán a Chan W. Kim és Renée Mauborgne szerzőpáros tollából 2005-ben megjelent Kék Óceán Stratégia (Blue Ocean Strategy - BOS) című könyv kezdődik „cirkusszal", hanem az INSEAD BOS Intézetének egyik filmes esettanulmánya is rajtuk keresztül magyarázza el a Kék piacok teremtéstörténetét. Míg az üzleti iskolák 30-50 oldalas „case study"-kon keresztül oktatják a menedzsment fortélyokat, addig a Kék Óceán Stratégia eszközeit és összefüggéseit látványos filmek és e-learning technikák segítségével lehet elsajátítani. A Cirque de Soleil előadásainak varázslatosságáról hétvégén a budapesti közönség is meggyőződhetett.

Bár a felsővezetők agyában jogosan fogalmazódik meg a kérdés, hogy vajon a retrospektíve kikiáltott Kék Óceánok teremtésének módszerével extrapolálhatunk-e saját kék óceánokat a jövőben, az egyre népszerűbb módszertant vállalati tréningeken és egyetemeken előszeretettel tanulják menedzserek és menedzser-növendékek egyaránt.

  A véres (vörös) versenypiacokon szegmentáció, specializáció folyik. Minden piaci szereplő egy vagy több piaci szegmensre koncentrálva próbál eme már létező piacból egyre nagyobb részt, esetleg még „szabad" réspiacokat meghódítani magának.
  Ezzel szemben a Kék piacok teremtésének receptje ezzel ellentétes logikára, a kisebb-nagyobb NEMVEVŐ-halmazok vevőkké aggregálására épül.
Hogyan tette ezt a Cirque du Soleil 1984-ben? A cirkusz-iparból és annak hagyományos fogyasztói piacától elfordulva különböző nemvevő-köröket aggregálva teremtett új, soha nem látott élményt, Kék Óceán szószedettel ún. vásárlói hasznosságot. A „Hat út keret" BOS eszköz kitörési útjai közül a harmadikat, azaz a vásárlói láncon való elmozdulást figyelhettük meg.  
A társulat a cirkuszoló gyermekekről ki-zoomolt a színházba, operába, Broadway show-kra járó felnőttek jóval nagyobb halmazai felé, és olyan szolgáltatást talált ki, amely ezen cirkuszipari NEMVEVŐ szegmensek mindegyikének birizgálta a fantáziáját. Így lett a maga teremtette Kék Óceánjának első ura.  

Petro Kinga
(Kék Óceán szakértő)

Címkék: Blue Ocean, Kék Óceán, stratégia

« vissza

 RSS Bejegyzések
  Jeszenszky Anita

tovább »
  Mountfield, Andrew

tovább »
  Riedl Zsuzsa

tovább »

További szerzők »

Mindennapi vezetés – egy blog arról, ami szakmai szót érdemel

Blogunk a vállalatvezetés, a menedzsment legújabb trendjeiről, módszereiről szól. Egyperces posztok az IFUA Horváth & Partners szakembereitől.

Címkék:

autógyártás(3), közlekedés(2), cloud(4), felhő(3), e-kereskedelem(3), Malév(1), fizetőképesség(1), IT biztonság(13), mobilbiztonság(4), okostelefon(5), bank(9), Balanced Scorecard(1), BSC(1), stratégiai térkép(1), mutatószám(2), stratégia(5), Kék Óceán(2), Blue Ocean(2), tablet(3), iPad(2), mobil(1), mobilfizetés(2), oktatás(1), légitársaság(2), fapados(1), iBooks Author(1), interaktív könyv(1), telekom(1), pénzmosás(1), adócsalás(1), hacker(4), posta(1), mobileszköz(1), mobiloptimalizálás (1), pénzforgalom(2), zöld energia(2), szélerőmű(1), napelem(1), napkollektor(1), biogáz-erőmű(1), (11), controlling(8), operatív controlling(1), stratégiai controlling(1), folyamatköltség-számítás(1), értékesítés(7), beszerzés(6), banktitok(1), egészségügy(5), kötelező nyugdíjazás(1), hatékonyság(7), hatékonyságjavítás(3), költségmegtakarítás(1), mobilpénztárca(1), private cloud(1), hitel(3), kötvény(1), kockázat(2), termelésmenedzsment(1), shopfloor management(1), IT(3), technológiai platformok egységesítése(1), zöldenergia(1), megújuló energia(2), zöldbizonyítvány(1), bónusz(1), bónuszbank(1), prémium(1), légiközlekedés(1), repülés(1), Drucker(1), előrejelzés(1), árfolyam(2), árfolyamkockázat(1), management tanácsadás(1), teljesítménymenedzsment(1), marketing(1), üzleti intelligencia(9), business intelligence(5), BI(8), kereskedelem(3), termékinnováció(1), gyártásszervezés(1), kockázatkezelés(4), javadalmazás(2), controller(1), olimpiai aranyérem(1), csalásdetektálás(1), adatbányászat,(1), hálózatkutatás(3), SIXTEP(1), biztosítás(3), információbiztonság(1), nyugdíjbiztosítás(1), életbiztosítás(1), vezetői információs rendszer(1), könyvelés(1), omnichannel(1), multichannel értékesítés (1), vállalati értékteremtés(2), képzés(2), játékosítás(1), számítógép(1), informatika(1), kormányzati informatika(1), informatikai infrastruktúra(2), informatikai szolgáltatások(1), kkv(1), kockázatmenedzsment (1), adózás(1), adóoptimalizálás (1), lean(5), adattudomány(2), adattudós(2), data science(1), data scientist(1), kkv(1), DDoS(1), visszahívás(1), hűségprogram(1), beszámolás(2), adatvizualizáció(1), Emirates(1), orvosok(1), Kazahsztán(1), mezőgazdaság(1), élelmiszeripar(1), Disclosure Management(1), termelékenység(1), tőkehatékonyság(1), Lean Six Sigma(1), készletgazdálkodás(1), nonprofit menedzsment(1), innováció(3), adattárház(2), overprocessing(2), BI as a service(1), projektcontrolling(2), önköltségszámítás(1), felelős vállalatirányítás(1), ártárgyalás(1), hitelkiváltás(2), jelzáloghitelezés(1), portfolioblogger(39), jelzáloghitelezés(1), BYOD(1), controller szerep(2), HR(2), elemzés(2), tervezés(1), toborzás(1), vezetőképzés(1), vezetői képzés(1), digitalizáció(2), prediktív elemzés(2), prediktív analitika(2), kórházak(1), gyógyszeripar(1), terrorizmus(1), szabályzat(1), analytics(1), közösségi szervezetek(1), verseny(1), együttműködés(1), kooperáció(1), Excel(1), adat(1), dashboard(1), vizualizáció(1), fizetés(1), jövedelem(1), CapacityInsight(1), kapacitásmodellezés(1)